In 1865 richtte Francesco Bertolli een supermarkt op in de stad Lucca, het hart van het Toscaanse landschap vol olijfbomen. In deze kleine supermarkt verkocht hij typische regionale producten uit de Toscaanse streek, zoals olijfolie, wijn, kaas en olijven in vaten, kratten en zakken. Het gebouw aan de straat S. Donato, waar het bedrijf werd opgericht, staat er nog steeds.

In 1875 richtte Francesco de “Francesco Bertolli Bank and Exchange” op aan straat de S. Michelle in Lucca. De belangrijkste taak van de bank was het financieren van het groeiende aantal emigranten die voornamelijk naar Amerika emigreerde. Omdat de emigranten hun gebruikelijke Mediterraanse voedsel niet konden vinden in Amerika, vroegen ze aan Bertolli om kisten met olijfolie op te sturen. Dankzij deze onverwachte markt buiten Italië, werd Bertolli de eerste exporteur van olijfolie.

Rond 1890 bedreef Bertolli al een aanzienlijke export van goederen, die werden verkocht in New York, Philadelphia en Chicago. Inmiddels verspreidden de winkels zich steeds meer westwaarts. Door het toenemende succes, werden er naast Amerika ook exportmarkten opgericht in Canada en Australië.

Na de tweede wereldoorlog in 1945, bleef het succes van Bertolli in Italië voortdurend stijgen en kreeg het Bertolli merk een aanzienlijke status. Om de groei en de image van Bertolli te stimuleren, begon het merk te investeren in reclame – toentertijd nog zeldzaam in Italië. De Italianen denken nog steeds graag terug aan de eerste Bertolli commercials en tv spots, waarin de personages Olivella en Maria Rosa werden geïntroduceerd.

Een ander innovatief en beslissend keerpunt voor Bertolli was de introductie van glazen flessen in de jaren ‘50. De nieuwe, beroemde slogan luidde: “Koop wat u ziet”. Voor die tijd werden er metalen blikken en ander bewaarmateriaal gebruikt.

Tussen 1950 en 1960 was Bertolli het eerste bedrijf die informatie over de voedingsmiddelen op de etiketten bedrukte en de consumenten informeerde over de belangrijke gezondheidsvoordelen van olijfolie. Het was ook het eerste bedrijf dat verschillende soorten en smaken van olijfolie verkocht, zoals de extra-lichte olijfolie, geïntroduceerd om te kunnen voldoen aan het verlangen van de Amerikaanse consument naar een milde, gemakkelijke verzadigde bakolie.

In 1999 breidde Bertolli haar export van olijfolie uit van 23 naar meer dan 40 landen, waarbij Bertolli is uitgegroeid tot de marktleider in een groot aantal landen.

Anno 2013 is Bertolli uitgegroeid tot een internationaal merk, bestaande uit een uitgebreid assortiment bestaande uit onder andere pastasauzen, maaltijdpakketten en olijfolie. Ondanks deze groei, ging de liefde voor lekker eten nooit verloren. We gebruiken nog steeds alleen de beste ingrediënten, voor de pure smaken van onze producten, bereid volgens de lekkerste Italiaanse recepten.

Zo kun je altijd op Bertolli vertrouwen om in een handomdraai een heerlijk Italiaans gerecht op tafel te zetten en zo een stukje Italië in huis te halen, waar je ook op de wereld bent!